locatie: Amsterdam Oud Zuid
Opdrachtgever/eigenaar: Alrov Group
Interieurontwerper: Lissoni Assosiati (Piero Lissoni)
Architecten casco:oudbouw - J. van Stigt / nieuwbouw - Meyer en van Schooten Arch.
Bouwmanagement: IQNN
Jaar: 2008-2012
Programma: oud bouw - 14.000 m2 / nieuwbouw - 5.000 m2
Werkzaamheden: Bouwmanagement
Aannemer: casco - Strukton Bouw / interieur - (o.m.) Cassina Contract, Poliform Contract, B&B Italia
Een schitterende transformatie van 'oude glorie' met veel durf en respect.
Dit monunument, ooit gebouwd als directiekantoor voor de Rijkspostspaarbank in 1901 en later in gebruik genomen door het Conservatorium in Amsterdam, werd tussen 2008 en 2012 getransformeerd tot een luxe vijfsterrenhotel.
Uitgangspositie gebouw: Vanwege de activiteiten van het Conservatorium gedurende 30 jaren gebruik, is het ooit zo elegante gebouw zijn karakter volledig kwijt geraakt. Verlaagde plafonds in die hoge gangen en trappenhuizen, geluidsschermen, akoestische wanden en nog veel meer, hebben het monument volledig dicht doen slibben. Vier manden na het starten van de sloopwerkzaamheden werd het gebouw teruggebracht naar de min of meer oorspronkelijke situatie en kon de echte opbouw beginnen.
Opgave & Programma: Aan de bestaande 14.000m2 van het monumentale hoofdgebouw is 4.800m2 nieuwbouw toegevoegd. In het hoofdgebouw bevinden zich nagenoeg alle 129 kamers alsmede een restaurant, bar en winkel galerij. In het souterrain onder het hele monument zijn kantoren, opslagruimtes en de keukens ondergebracht. De nieuwbouw is vooral herkenbaar aan het glazen atrium van ca. 30 meter hoog, die een deel van het oude binnenterrein overdekt. Incheckbalie, lobby, brasserie en conferentiezalen in een aparte glazen volume bepalen het 'landschap' van dit bruisende atrium. Bovenop het glazen conferentie volume is een penthouse van ca. 400m2 ingericht. Onder dit atrium zijn nog twee ruime ondergrondse verdiepingen gemaakt voor spa en fitness. Onder de omsloten buitenplaats zijn alle technische installaties en veel van de logistieke functies van het hotel in twee ondergrondse lagen ondergebracht.
Aanpak: Door de combinatie van het behoud van de hoge monumentale waarde van dit gebouw en het gedurfde strakke design werd dit project zo bijzonder en uniek. Het zijn vooral de buitenlandse hoofdrolspelers, zijnde de Israëlische eigenaar - Alrov Groep en de Italiaanse interieur Architect - Piero Lissoni, die aan dit 'onhollandse' resultaat hebben bijgedragen.
Eigen werkzaamheden: Begin 2008 is mij aangeboden om deel te nemen aan het bouwmanagement-team van dit project onder leiding van IQNN-Vastgoed. Begin 2013, na een uitgebreide opleveringsprocedure is mijn betrokkenheid bij het project beëindigd. Het waren hoe dan ook 5 zeer uitdagende en boeiende jaren. Het zou te veel van het goede zijn om all facetten van mijn werk binnen het bouw management-team hier te willen omschrijven. Daarom zal ik me beperken tot het noemen van de kernzaken. De beginperiode kenmerkte zich vooral door het bouwkundige en installatie-technische aanbesteden van dit project. Apart van het selecteren van een hoofdaannemer voor het casco, begonnen we tevens aan een selectie procedure voor een interieur-aannemer voor alle kamers. Onderdeel van deze procedure was het laten maken van 3 proefkamers door 3 verschillende aannemers. Na het afronden van deze fase werd mij gevraagd om alle 'back of the house' onderdelen van het hotel te coördineren en te managen. Onder deze categorie vielen de kantoren, opslagruimtes, technische ruimtes, ondersteunde functies, alle keukens en nog meer. Deze fase werd gekenmerkt door het nonstop coördineren en afstemmen tussen alle betrokkene partijen. Aan de ene kant een eeuwenoud monument dat enorm aangepast moest worden voor een compleet nieuwe functie, aan de andere kant heel veel partijen zoals: opdrachtgever, architecten, constructeurs, bouwkundige-, installatie- en interieur-aannemers, adviseurs van alle soorten, gemeente-diensten, leveranciers enz. die op een lijn gebracht moesten worden. Daarnaast moest natuurlijk ook zorg gedragen worden voor alle financiële en juridische kwesties. Een van de meest uitdagende aspecten binnen het management-team was het coördineren van alle installatie-onderdellen in het monument. Er waren strenge eisen gesteld vanuit monumentenzorg over wat wel en wat niet kon. Na het afronden van de back-of-the-house onderdelen ben ik me gaan bezig houden met het inrichten van het buitenterrein met groen en terrassen. In de laatste fase heb ik mij bezig gehouden met het coördineren en afronden van het interieur van het glazen conferentie-volume, inclusief het penthouse en de coördinatie van het interieur van de laatste 6 suites.
Ik voelde me bevoorrecht dat ik aan dit bijzonder complexe project mocht werken en ben ook heel erg trots op het gerealiseerde resultaat.